6 Januari 2012

Si Chinta Hati , Muhammad Alif Ikram

> kt cni aku nk share serba sikit ttg kerenah,ragam dan perangai satu-satunye chinta hati aku,alif ikram.d saat aku menulis nie,alif dah pon berusia setahun 9 bulan..alhamdulillah..sepanjang setahun 9 bulan menjaga n mmbesarkn alif bsama suami,aku teramat bhagia..benarlah kta org,ank adalah lambang kasih syg dan pengikat cinta antara suami isteri..cewaahh..kehadiran alif benar-benar menceriakn hidup kami sekeluarga..


*Muhammad Alif Ikram lahir pd 13 April 2010,jam 3.42pm..agk mudah melahirkn alif,hanya dgn 2  kali teran..alif adalah cucu sulung dlm family aku n cucu ke 16 dlm family suamiku..ape pon,dye tetap kesayangan semua  :)

1. perkataan pertama alif - ALLAH.bile terlanggar seswatu or nmpk bnde jatuh dye akn ckp,ALLAH!(wlaupun pelat).
2. so far perkataan laen yg alif pndai ckp - nak,nah,ayah,dah..yg latest,"sayang"..
3. lori,bas,traktor atau kenderaan yg besar-besar alif pggil "bak bak"(dun know why).
4. bile time mandi alif suke bawak masuk lori mainan dye(hadiah dri bondaku) ke dlm bilik air..kononnye utk 'memandikan' skali lori tu..
5. alif kuad mkn or 'pemakan' orgnye,bg la ape saje dye x kn menolak..pd kebiasaannye la..(juz like me)..tp so far,most fav dye roti gardenia butterscotch.
6. alif lbih berminat maen perkakas dapur mcm senduk,sudip,penapis,mangkuk,sudu,garfu n segala bagai yg ade kt dpur dpd maen permainan-permainan dye yg sedia ade.
7. mase tgh maen,klu ade smthing yg buad dye x puas hati dgn mainan-mainan dye,dye akn marah,nangis n cmpakkn sume mainan-mainan tu.
8. bile aku masak,alif slalu mtk ayhnye dukung dye sbb nk tgok ape yg aku msk(or lbih tepat,ape yg ade dlm kuali).
9. alif sukekn binatang..dye sgt sgt excited klu nmpk cicak,lipas,kupu-kupu or kumbang(dlm umh)..dye jgk sukekn kucing..klu aku bkk video "funny cat" kt youtube,alif msti gelak sakan.bile berjln kt luar n ternmpk kucing,dye akn kejar kucing tu..
10. bile alif nmpk ayahnye pkai perfume,dye pon akn mtk ayhnye spraykn perfume tu kt baju dye..
sblum ayh dye pegi keje,alif msti mntk ayhnye dukung dlu kt koridor dpn umh ktorg..dua tiga minit pon jadi laa..then sblum ayh dye pegi kje,alif akn salam n lambai tgn("bye2") dlu..baru la dye sng hati lepaskn ayhnye pegi keje..
11. alif pandai cas hp..kekdg dye akn ambik hp aku n suami then bwk masuk dlm bilik utk d cas..alih2 ktorg tgok hp tu tgh cas hehe.
12. alif agk rapat dgn ank2 buah suamiku.aus,mira n aiman..bile pegi umh mk metua aku,mmg dye x pndg la ayh ngn ibu dye nie,asik berkepit je ngn dorg huhu.
13. bile nk tido biasenye alif akn cari aku,dye suke tdo berpelukn ngn aku..n ble nk berjalan plak dye lbih suke d dukung n berpegang tangan dgn ayhnye..
14. agk payah nk tdokan alif...dye akn lbih sng tdo ble aku n suami pura2 tido dlu..
15. alif suke maen remote tv termasuk la dgn bateri2nye skali..
16. alif rajin mengelap..biasenye bile dye terjumpe kaen or tisu,dye akn mule lap rak tv,kerusi,peti ais atau ape saje..
17. alif sorg yg mudah tersenyum n ketawa..jgk agk mudah menangis..beside that,dye gak sorg yg sensitif n kuad merajok..
18. bile ktorg pegi shopping,alif x suke dok dlm troli or stroller baby..dye lebih suke bebas n berjln mcm org dewasa.
19. perkara yg plg buad aku tersentuh ialah ble aku tgh tgok tv or wateva,alif akn dtg hug n kiss aku..
20. ble nk keluar pegi mane2 or nmpk aku n suami bkk pintu,alif akn cepat2 cari kasut dye..takot sgt kene tinggal hehe.
21. alif suke maen purse aku n suami..dye akn keluarkn one by one kad2 yg ade dlm tu n akn masukkan balek lepas tu..
22. alif  suke tgok sume kartun yg ade kt channel babytv n wonderpets..kartun yg selain dpd tu,dye x bape gemar.beside that dye jgk suke tgok cite ttg binatang..mcm stuart little,garfield,cat and dog..including channel animal planet.
23. alif jgk suke tgok iklan especially iklan yg ade bby,kanak2,n lagu..byk iklan yg jd fav dye mcm iklan huggies,ribena,milo,dutch lady,termasuk la iklan filem alamak toyol kt astro.smpaikn dye pndai tiru skit sebanyak gaya watak toyol dlm filem tu..
24. bile dlm kereta,usually alif lbih suke dok dpan kt seat sbelah driver sorg2,so terpakse la aku mengalah dok kt seat blkg huhu.
25. biasenye bile alif ade buat something yg slh,dye akn lari dtg kt aku n senyum..so bile tgok reaksi dye cm tu,automatically aku pon dpt taw la msti ade something wrong yg dye da buat hehe.


ok,nie la dye sedikit sebanyak ttg ank aku yg dpt aku sharekn kt cni..terlalu byk utk d ceritakn smue tp hopefully korg puas hati..thanx 4 reading.

sekian~





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

fakta : alif ank sedara aq yang masa ko dalam pantang aq jaga..

mungkin alif bakal jadi chef

biar dia explore apa sahaja tp sila pastikan safety dia, cas hp nampak cincai, boleh jadi merbahaya tau?